جبل‌الطارق در جستجوی راه گریز از برکسیت

مادرید فشار را بر لندن تشدید می‌کند

جبل‌الطارق، سرزمین‌ فرادریایی بریتانیا، همچنان در تلاش است تا پس از برکسیت حضور خود را در اتحادیه گمرکی اروپا یا محدوده سفری شنگن حفظ کند؛ تلاشی که بدون جلب موافقت مادرید و لندن راه به جایی نخواهد برد و می‌تواند اقتصاد این منطقه خودمختار را در آستانه رکودی تاریخی قرار دهد.

 

دوره انتقالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برکسیت) از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید و این بدان معناست که جبل الطارق نیز همانند بریتانیا باید با بازار واحد اروپایی خداحافظی کند، رخدادی که از هم‌اینک زنگ خطر را برای دولت محلی جبل‌الطارق به صدا درآورده است.

 

افزون بر یک بخش خدمات مالی قوی که البته تا حد زیادی به لندن وابسته است، جبل الطارق توانسته است سالانه ۱۰ میلیون گردشگر جذب کند، که بسیاری از آنها از مسیر دریا وارد این منطقه می‌شوند. همچنین ۴۰ درصد نیروی کار آن را کارگران اسپانیایی تشکیل می‌دهند و در مجموع روزانه حدود ۱۴ هزار کارگر اروپایی بین این منطقه خود مختار و کشورشان در تردد هستند که البته اکثر آنها ساکن اسپانیا هستند.

 

بر همین اساس، سرانه تولید ناخالص داخلی جبل‌الطارق که حدود ۳۴ هزار نفر جمعیت دارد، به ۷۶.۲ هزار یورو(۶۹ هزار پوند) رسیده که یکی از بالاترین‌ها در جهان و در سطح ۶ کشور نخست جهان از نظر این شاخص است.

 

با این حال، مطابق توافق برکسیت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا توافق‌های میان دو طرف شامل منطقه جبل‌الطارق نمی‌شود و ورود این منطقه به توافق‌های بریتانیا با اتحادیه مشروط به توافق مجزا با اسپانیاست.

 

اما این منطقه خودمختار نگران انزوای خود پس از برکسیت است. فابین پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل الطارق پیشتر گفته بود که احتمال دارد، جبل الطارق مسیری متفاوت از بریتانیا را پس از برکسیت دنبال كند و به اتحادیه گمرکی اروپا یا حتی منطقه سفری شنگن بپیوندد تا بتواند كنترل‌های مرزی خود را لغو کند.

 

بریتانیا با هر دو خواسته دولت محلی جبل الطارق مخالف است. این در شرایطی است که ۹۵ درصد از جمعیت جبل‌الطارق در زمان همه‌پرسی برکسیت در سال ۲۰۱۶، به ماندن این منطقه در اتحادیه اروپا رأی داده بودند.

 

اسپانیا نیز ژوئن گذشته پیشنهادی را به مقام‌های بریتانیا ارائه کرد که با ایجاد منطقه سبز در جبل‌الطارق، تعامل جدیدی را با یکدیگر در این منطقه آغاز کنند. پیشنهادی که تاکنون با پاسخی از سوی لندن مواجه نشده است.

 

البته دولت پدرو سانچز تصمیم گرفته تا دوره تازه‌ای از مذاکره را در مورد آینده جبل‌الطارق با دولت بوریس جانسون آغاز کند. مذاکراتی که بر اختلاف‌های تازه‌ای انگشت خواهد گذاشت؛ از جمله سرنوشت فرودگاه بین‌المللی جبل‌الطارق که در منطقه‌ای ساخته شده که مطابق قرارداد ۱۷۱۳ به بریتانیا واگذار نشده است.

 

جبل‌الطارق بخشی از شبه‌جزیره‌ای در جنوب اسپانیا است و کنترل آن را از سه قرن پیش در اختیار بریتانیا قرار دارد، اما اسپانیا همچنان مدعی مالکیت آن است. در سال ۲۰۰۲ حدود ۹۹ درصد ساکنان جبل‌الطارق به طرح حاکمیت مشترک بریتانیا و اسپانیا بر این منطقه رأی منفی دادند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن