کمبود ۸۰هزار راننده کامیون در آلمان

در بریتانیا کمبود راننده کامیون به قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها انجامید. حال کارشناسان نسبت به کمبود این نیروی کاری در آلمان نیز هشدار می‌دهند. چه عواملی در نبود نیروی تازه نفس رانندگان ناوگان باربری آلمان نقش دارند؟

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، بر اساس ارزیابی‌ها، ده‌ها هزار کمبود نیروی کار در این حرفه وجود دارد. بر پایه تشخیص اصناف، سندیکاها و نهادهای صنفی مختلف، این نیاز میان ۴۵هزار تا ۸۰هزار نیروی کاری است. بر اساس یک پژوهش وزارت راه و ترابری آلمان، تا پایان دهه جاری کمبود نیروی راننده کامیون می‌تواند به بیش از ۱۸۵هزار نفر برسد.

بنا به داده‌های اتحادیه حمل و نقل لجستیک آلمان، هر ساله حدود ۳۰هزار راننده کامیون بازنشسته می‌شوند، در حالی که تنها ۱۷هزار نیروی تازه‌نفس آموزش داده می‌‌شود.

در مورد علت تمایل نازل افراد به این شغل، در میان سندیکاها و اصناف اتفاق نظر وجود دارد: دستمزد بر اساس نوع کار، پایین‌تر از سطح متوسط است؛ علاوه بر آن ساعات کاری منظم نیست و شرایط کاری به طور کلی دشوار است.

استخدام راننده از خارج کشور اجتناب‌ناپذیر است

مانوئل لورنتس، کارشناس امور لجستیک در اتاق بازرگانی و صنایع رگنسبورگ در این رابطه می‌گوید، به همین دلیل این حوزه شغلی به نیروی کار خارج از قلمرو اروپا نیازمند است. برای مثال، در دوره پاندمی کرونا، شرق ایالت بایرن به وضعیت مشابه بریتانیا با قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها نزدیک شده بود.

شرکت‌های حمل و نقل تا ۶۰ درصد پرسنل خود در این منطقه را از کشور همجوار چک تأمین می‌کنند. هنگامی که در روزهای سخت پاندمی مرزهای کشور چک به روی افرادی که روزانه میان دو کشور تردد می‌کردند بسته شد، این کارشناس امور لجستیک مطمئن نبود که رانندگان کامیون بتوانند سر کار خود حاضر شوند.

دستمزد بد، شرایط کاری دشوار

اتحادیه بزرگ کارکنان وردی (verdi) آلمان به سطح دستمزد رانندگان کامیون انتقاد دارد و می‌گوید، بیش از سه چهارم رانندگان ناوگان باربری آلمان در سطح نازل دستمزد کار می‌کنند. دستمزد متوسط راننده به هنگام ورود به کار، زیر ۱۹۰۰ یورو در ماه است. از سوی دیگر، افزایش دستمزد امری است بسیار دشوار، زیرا حوزه لجستیک با یک رقابت شدید قیمت‌ها رویارو است.

علاوه بر این، بسیاری از رانندگان مجبورند زیر فشار زمانی کار کنند. رانندگان به سختی می‌توانند با ابزار قانون بر برنامه‌های زمانی تنگاتنگ غلبه کنند. این بدانجا می‌انجامد که به زمان‌های استراحت توجه نمی‌شود و ای بسا که کارت تردد وسایل نقلیه سنگین دستکاری می‌شود.

 

هارالد بایگل، کمیسر پلیس با موارد زیادی از این دست روبرو شده است. او که کارشناس امور حمل و نقل بار سنگین و خطرناک است می‌گوید، مواردی که راننده کامیون از سر استیصال خودش مسئله را مطرح می‌کند کم نیستند: «بارها پیش آمده که راننده کامیون نزد ما می‌آید و خواستار بازرسی می‌شود، زیرا شرکت‌اش از او خواسته است بیش از حد مجاز رانندگی کند. آنها بدین گونه از ما کمک می‌خواهند.»

جایگزینی با فن‌آوری جدید؟

کارشناسان این حوزه اقتصادی به این که در آینده نزدیک کامیون‌های خودران بتوانند جایگزین راننده‌ها شوند، باور ندارند. جابه‌جایی نقل و انتقال باری از کامیون به ریل نیز به دلیل کمبود ظرفیت حمل و نقل ریلی در آلمان امکان‌پذیر نیست. بنابراین نمی‌توان آینده‌ای بدون رانندگان ناوگان باربری را متصور بود.

اتحادیه کارکنان وردی اما اعتقاد راسخ دارد که علت اصلی کمبود راننده کامیون به میزان نازل دستمزد برمی‌گردد. بنابراین هم برای آموزش و هم برای فعالیت شغلی رانندگان باید ارزش مالی بیشتری قائل شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن